Cum te descurci cu lipsa de somn în primele luni de viață ale bebelușului?

lipsa de somn

Dacă este o problemă cu care se confruntă absolut toate mamele, aceea este fără doar și poate lipsa de somn. Sigur că da, bebelușii sunt minunați și etapa problemelor cu somnul este doar o fază trecătoare, dar asta nu înseamnă că nu îți dă bătăi de cap.

Chiar dacă cel mic doarme noaptea fără să se trezească prea des și fără să facă acele extenuante (atât pentru tine, cât și pentru el) crize de plâns, tot vor exista niște întreruperi de somn, fie pentru pauza de alăptat sau biberon, fie pentru că bebe s-a trezit foarte devreme și are chef de joacă și nevoie de atenție.

Ce este de făcut în această perioadă? În primul rând, trebuie să încerci să îți păstrezi calmul și răbdarea, pentru că, după cum spuneam și mai sus, nu este altceva decât o fază trecătoare. Iar sănătatea ta psihică și fizică este foarte importantă, deci focusul tău principal ar fi găsirea unui echilibru. Între timpul petrecut cu bebelușul tău, timpul pentru tine, odihnă și celelalte activități.

Da, poate că nu este tocmai floare la ureche. Dar partea bună e că nici nu e ceva imposibil de realizat, mai ales dacă ții cont de câteva trucuri simple.

Încearcă să îl obișnuiești pe cel mic cu un program de somn.

Pentru a face asta, trebuie în primul rând să știi că somnul bebelușilor este total diferit de al nostru. Bebelușii dorm legat mai puțin decât adulții – de regulă, 3-5 ore -, se trezesc cu usurință, iar dacă le este foarte somn și nu există nimic care să îi deranjeze (foame, o senzație de disconfort), pot dormi chiar și cu o drujbă lângă.

Pe cât posibil, urmărește-i programul și încearcă să-l ajustezi pentru el, astfel încât noaptea, de exemplu, să nu se trezească decât o dată. Dacă dă semne că va adormi prea repede și că există riscul să se trezească prea des în timpul nopții, mai joacă-te puțin cu el sau distrage-i atenția, până ajungeți să vă sincronizați programul.

De asemenea, poți încerca să îi creezi o rutină înainte de culcare. O plimbare pe-afară în cărucior (sau cu mașina), o melodie, o poveste spusă de tine: toate acestea îl pot ajuta să se liniștească și să adoarmă mai repede.

Trage un pui de somn ori de câte ori ai ocazia.

Dacă bebelușul doarme în timpul zilei, nu înseamnă că în acea pauză tu trebuie să te epuizezi și să faci un milion de lucruri (curățenie în casă, muncă remote etc). Dimpotrivă, un pui de somn de 20-30 de minute e numai bun pentru a-ți da un boost de energie, fără să îți dea senzația aceea de amețeală pe care o ai după un somn profund și lung.

Relaxează-te, chiar dacă nu poți dormi.

Dacă bebelușul adoarme rapid după ce primește de mâncare, tu s-ar putea să nu fii la fel de norocoasă ca el. De altfel, adulților le este mai greu să adoarmă dacă somnul le-a fost întrerupt.

Dacă te întorci în pat și simți că nu mai poți adormi, nu face greșeala de a aprinde televizorul sau telefonul: pe lângă faptul că lumina lor te ține trează, este și obositoare pentru ochi și nu numai.

Ce poți face, în schimb? Stai întinsă, cu ochii închiși, încercând să faci câteva exerciții de respirație. Chiar și o astfel de relaxare te poate ajuta să te revigorezi.

Nu te baza pe cafea.

Dacă o ceașcă te poate ajuta dimineața să îți intri în ritm, prea multe cafele s-ar putea să te dea peste cap și să te împiedice să dormi (sau să ai un somn odihnitor).

În plus, cafeina în exces poate duce și la stări de agitație și iritabilitate, deshidratare și dureri de cap, factori de care chiar nu ai nevoie.

Cere ajutorul atunci când simți că nu mai poți.

E perfect normal să te simți copleșită în unele momente și nu trebuie să te simți prost din acest motiv. Pe cât posibil, roagă-l pe soțul sau iubitul tău să stea cu bebelușul atunci când e nevoie, chiar și în timpul nopții puteți face cu rândul pentru a-l hrăni pe cel mic.

Există o mulțime de soluții. Chiar dacă alăptezi, îi poți pregăti un biberon de lapte ca să fie hrănit peste noapte de tatăl său. Faceți cu rândul, ca să nu existe apoi frustrări din cauza lipsei de odihnă.

De asemenea, dacă mama sau o prietenă se oferă să stea câteva ore cu bebelușul, ca să te poți odihni puțin mai mult, nu refuza ajutorul. Orice moment de relaxare te poate ajuta să îți păstrezi liniștea și energia. Iar o mamă liniștită și fericită îi transmite și bebelușului aceste lucruri.

Foto: pixabay.com

Folosim cookies pe revista noastră pentru a-ți asigura o experiență wow!

Te rugăm să accepți. De asemenea, ai posibilitatea să refuzi, fără ca acest fapt să te împiedice să vizitezi site-ul nostru. În orice caz, e bine să citești Notificarea privind protecția datelor cu caracter personal din subsolul site-ului.