Somnul, noua SuperPutere a zilelor noastre

Este incredibil cum pe masura ce castigam mai mult knowledge si informatie, pierdem din vedere importanta obiceiurilor elementare, simple.

Le stim teoretic, dar foarte putini le punem in practica.

Motiv pentru care, la mai toate evenimentele de neurostiinta, se discuta acum despre medicamentul minune al prezentului nostru agitat - Somnul!


Sleep is a Superpower!

Cum a ajuns somnul vedeta? Pai simplu.

Ca adversar al burnout-ului, epuizarea, mai ales psihica a omului…pretul platit pentru entuziasmul realizarilor marete.


Desi se stie ca calitatea somnului este importanta pentru sanatate, nu exista o definitie a calitatii somnului stabilita de expertii in somn, dar cred ca fiecare dintre noi o simte.


Cu toate ca avem telefoane si ceasuri care ne masoara calitatea somnului, cred ca fiecare dintre noi e capabil sa-si dea seama daca s-a trezit mai obosit decat s-a culcat.


De ce este importanta calitatea somnului?


Calitatea somnului este importanta din mai multe motive. La fel ca respiratia, mancarea si bautul, somnul este o nevoie esentiala a omului. Afecteaza capacitatea de a te simti odihnit si energizat pentru ziua urmatoare, de a lua decizii sau de a reactiona.


Somnul de calitate sustine sanatatea mentala si fizica si contribuie la calitatea generala a vietii.


Somnul contribuie si la cresterea umana. Din acest motiv, sugarii, copiii si adolescentii au nevoie de mai mult somn decat adultii. Oamenii de toate varstele au nevoie de somn pentru a preveni boala sau pentru a-si reveni de la boli sau leziuni.


Calitatea slaba a somnului si lipsa de somn pot avea multe efecte negative. Acestea pot fi fiziologice, inclusiv un risc crescut de accident vascular cerebral, boli de inima si hipertensiune arteriala.


Efectele negative pot fi, de asemenea, psihologice, cum ar fi iritabilitatea crescuta sau dezvoltarea anxietatii sau depresiei.


De privarea de somn au parte si proaspetii parinti si avand in vedere nevoia de echilibru emotional, este foarte important de accentuat ca o mama TREBUIE sa doarma.

Pentru binele tuturor.


Stim cu totii ca “nu suntem noi cand nu dormim”, pentru ca lipsa de somn produce reactii irationale, asadar avem nevoie de SOMN.


Dar din nou. Usor de zis, greu de facut. Pe langa faptul ca e posibil sa n-ai cu cine lasa copilul noaptea, mai apare si sentimentul de vinovatie si cel de wonder woman, care crede ca rezista si ca i se va ridica statuie intr-o zi.

Dragilor, peste 10 ani, copilul va fi mult mai fericit si echilibrat daca tu esti bine, odihnita si calma. Nu stiu daca va fi si recunoscator pentru toate eforturile, dar asta e alta discutie :). Ideea este ca somnul trebuie sa fie de calitate si sa existe, pentru o buna desfasurare a …vietii.

Este faina cartea lui Matthew Walker, profesor neurostiinta si psihologie la University of California, Berkeley - “Despre somn. De ce este vital sa dormim si sa visam.”

Ca idee, conform https://www.cdc.gov/, in functie de varsta necesarul de ore de somn este cam asa:


Ore recomandate de somn pe zi


Nou nascut 0–3 luni:14 –17 ore (National Sleep Foundation).1

Infant 4 –12 luni: 12 –16 ore in 24h (include si puii de somn).2

Copil 1 – 2 ani:11–14 ore in 24h (include si puii de somn).2

Prescolar 3 – 5 ani: 10 –13 ore in 24h (include si puii de somn).2

Scolar 6 –12 ani: 9 –12 ore in 24h .2

Adolescent 13 –18 ani: 8–10 ore in 24h .2

Adult 18 – 60 ani: 7 ore sau mai multe pe noapte .3

61– 64 ani: 7–9 ore .1

65 ani si mai mult 7–8 ore.1

Si cum sa facem sa avem un somn bun?


Obiceiurile bune de somn (uneori denumite „igiena somnului”) te pot ajuta sa dormi bine. Consecventa si repetitie, consecventa si repetitie in obiceiuri ajuta de obicei foarte mult.

  • Incearca sa mergi la culcare la aceeasi ora in fiecare noapte si cel mai recomandat in jur de orele 22.00 ( cel mai odihnitor somn este pana in miezul noptii).

  • Asigura-te ca dormitorul este aerisit

  • Evita sa mai deschizi televizorul sau telefonul inainte de culcare

  • Evita mesele copioase si alcoolul chiar inainte de culcare

  • Sportul in timpul zilei este minunat pentru relaxarea creierului sau macar o plimbare in jurul casei

Somn usor si bun sa aveti!


Hirshkowitz M, Whiton K, Albert SM, Alessi C, Bruni O, et al. The National Sleep Foundation’s sleep time duration recommendations: methodology and results summary. Sleep Health. 2015;1(1):40–43.

Paruthi S, Brooks LJ, D’Ambrosio C, Hall WA, Kotagal S, Lloyd RM, et al. Recommended amount of sleep for pediatric populations: a consensus statement of the American Academy of Sleep Medicine. J Clin Sleep Med. 2016;12(6):785–786.

Watson NF, Badr MS, Belenky G, et al. Recommended amount of sleep for a healthy adult: a joint consensus statement of the American Academy of Sleep Medicine and Sleep Research Society. Sleep. 2015;38(6):843–844.